Powered By Blogger

mia

sape ni?

My photo
skudai, johor, Malaysia
“Orang yang bijak akan berusaha merubah kerugian menjadi keuntungan. Sedangkan orang yang bodoh akan membuat suatu musibah menjadi bertambah2 buruk dan memalangkan dirinya sendiri..” Assalam...& hii sumer~~ My blog is my diary..kind of la... & dimana Segala expression di Ekspres kan di Sini.. Not for MOney~ U can Know me By Read My blog. whether im Good Or Not U decide. my famili is my priority.. my friends always loved by me.. & Love him & i love myself..

u follow me ::

Wednesday, October 6, 2010

janji seorang manusia~

Janji boleh merosakkan perhubungan, memusnahkan ikatan, meleburkan kasih sayang, membinasakan impian. Betapa besarnya perkataan JANJI itu.

Allah SWT berfirman ”Sebenarnya siapa yg menepati janji nya dan bertakwa maka sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yg bertaqwa.”
Mari kita lihat besar perkataan janji seorang suami kepada isterinya.
I janji dengan you bila kita berkahwin nanti, I tak mahu melihat airmata you menitis kesedihan. I janji akan membuatkan you tersenyum bahagia dan gembira. Inilah janji yang dipegang isteri, tetapi janji tinggal janji. Apa yang diharap tidak menjelma. Suami langsung tidak bertanggungjawab dan menghiraukan rumahtangganya, dan setiap hari isteri menangis kesedihan. Mana perginya janji sang suami tu. Mungkin padanya perkataan itu langsung tiada bermakna. Pada isteri pudar cintanya terhadap suami, hilang kerukunan rumahtangga dan akhirnya yang ditakuti leburnya ikatan mereka.

Janji sepasang kekasih.
I janji akan masuk meminang you secepat mungkin, kita akan bernikah segera, tetapi janji tinggal janji, bila cinta beralih arah, kerana janji segala dikorbankan, perhubungan tiada batasan. Segalanya janji amat mudah diucapkan, hanya sebagai manis mulut dan setelah semuanya selesai, senang pula untuk menidakkan janji. Tentu gadis tadi penuh dendam kesumat dihati dan bertindak diluar batasan. Inilah akibat janji dan bila segala janji gagal dimeterai.


Janji seorang Boss terhadap staffnya.
Saya berharap awak semua selesaikan kerja ini dengan segera dan kita serahkan pada client tepat pada masanya. Saya berjanji payment besar yang masuk nanti saya akan berikan BONUS pada anda semua dan naikkan gaji. Berhempas pulaslah sang pekerja buat OT, balik jauh malam, bergotong royong menyiapkan kerja seperti dijanjikan. Alih-alih bila payment telah masuk, Boss diam menyepi diri, Hanya BMW meluncur pergi. Timbulnya dendam dikalangan pekerja dan tentunya semangat mereka menurun dan tentunya hubungan Boss dan staff menjadi dingin, beku dan kaku.

Janji Ibubapa terhadap anak yang comel,
Birthday adik nanti, Mama/Papa janji kita buat birthday party, panggil kawan-kawan datang rumah ok, mama berikan hadiah surprise buat adik. Bila tiba masa yang dijanjikan kek sebiji pun tak dibelikan, apalagi dengan hadiah. Tentunya anak ini merasa dirinya semakin jauh dari ibubapa, berjauh hati dan mungkin hilang kepercayaan terhadap diri kita sendiri. Mungkin nampak kecil sangat janji ini, tetapi impaknya besar bila kita tidak mengotakan janji begini.

Janji seorang ADUN terhadap rakyat.
Saya janji setelah saya dilantik sebagai ADUN kawasan ini, kita tar jalanraya ini, kita buat jambatan yang kukuh merentangi sungai ni, kita sentiasa memantau golongan kurang upaya atau mereka yang miskin. Bila janji tinggal janji, ADUN menang dengan cemerlang. segalanya hilang Adun tak pernah lagi melawat kawasan, jalan merah penuh debu bila panas dan penuh lopak dan lumpur bila hujan, jambatan sampai nak runtuh. Dimana ada lagi kepercayaan rakyat terhadapnya.


Janji seorang sahabat

Eh aritu janji nak bayar duit aku,yg makan ko yg aku bayarkan tu  , punyalah letih aku tunggu, dah sebulan aku tggu ni... sempat lagi sahabat kita bergurau.

"Eh sabarla , aku dah gune duit tu..nantila…lewatlah skit"..

Banyak sangat nak dituliskan tentang janji-janji ni. Janganlah disebut dibuat janji tu hanya sebagai ayat penyedap kata, tetapi bertindaklah mengikut apa yang kita janjikan, kotakanlah janji anda kerana janji itu ibarat hutang. Ingatlah 1 perkara janji Allah swt terhadap kita sudah pasti, Syurga dan Neraka.

Rasulullah saw bersabda “Ada tiga hal siapa yg berada di dalamnya maka dia adalah orang munafik meskipun dia salat, puasa, haji dan berkata bahwa dirinya adalah seorang muslim. Tiga hal tersebut adalah apabila berbicara berbohong apabila berjanji mengingkari dan apabila diberi amanat berkhianat.

No comments: